کد مطلب:26469 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:267

مواریث امامت و امام حسن و امام حسین و امام سجّاد











شیخ كلینی در كتاب اصول كافی از قول سلیم بن قیس[1] چنین آورده است:

من شاهد وصیّت امیرالمؤمنین(ع) به فرزندش حسن (ع) بودم. آن حضرت پس از انجام وصیّت، حسین (ع) و محمد حنفیه و همه ی پسرها و بزرگان شیعیانش و خانواده اش را بر آن گواه گرفت. و آنگاه كتاب و سلاح خود را به فرزندش حسن (ع) تحویل داد و گفت:

پسرم! رسول خدا به من امر فرموده است كه تو را وصی خود گردانم و كتابها و اسلحه ام را به تو تحویل دهم؛ همانطور كه رسول خدا (ص) مرا وصی خود قرار داد و كتابها و اسلحه اش را به من سپرد.

و نیز فرمان داده است تا به تو دستور دهم كه چون مرگت فرا رسد، آنها را به برادرت حسین (ع) تحویل دهی.

سپس امیرالمؤمنین (ع) روی به جانب حسین (ع) كرد و به او فرمود: و رسول خدا (ص) تو را نیز فرمان داده است كه آنها را بدین پسر خویش[ علی بن الحسین (ع]) تحویل دهی.

سپس دست علی بن الحسین (ع) را گرفت و فرمود: و رسول خدا (ص) تو را نیز فرمان داده است تا آنها را به پسرت محمد تحویل دهی و از جانب رسول خدا (ص) و من به او سلام برسان.[2].

و باز در كتاب كافی و بصائر الدرجات چنین آمده است:

حمران[3] می گوید: از ابوجعفر، امام باقر (ع) در مورد صحیفه ی مهر و موم شده ای كه نزد «ام سلمه» به ودیعت نهاده شده بود و مردم درباره ی آن سخن می گفتند سؤال نمودم.

[صفحه 4]

امام باقر (ع) فرمود:

رسول خدا را چون اجل فرا رسید، علی (ع) علم و اسلحه آن حضرت و هر چه را نزد او بود[ از مواریث امامت] به ارث برد.

[این علوم و معارف و سلاح رسول خدا (ص) همچنان نزد امیرالمؤمنین (ع) بود] تا اینكه به حسن (ع) و پس از او به حسین (ع) رسید. در این موقع چون ما از غلبه ی دشمنان بیم داشتیم، این بود كه آنها را [جدم حسین (ع]) نزد «ام سلمه» به امانت سپرد و بعد از آن علی بن الحسین (ع) آنها را از ام سلمه باز ستاند.

من گفتم: بسیار خوب [بنابراین] سپس به پدرت رسید، و بعد از آن نزد تو بوده و به تو رسیده است.

امام باقر (ع) پاسخ داد: آری، همینطور است.[4].

و نیز از عمر بن ابان[5] روایت شده است[6] كه گفت: از حضرت امام جعفر صادق در مورد صحیفه ی سر به مهری كه نزد «ام المؤمنین ام سلمه» به امامت نهاده شده بود، و مردم از آن سخن می گفتند جویا شدم. امام در پاسخ فرمود:

هنگامی كه رسول خدا (ص) درگذشت، علی (ع) دانش و سلاح و هر آنچه را نزد آن حضرت بود[ از مواریث امامت] از او به ارث برد و همچنان نزدش بود تا اینكه به فرزندش حسن (ع)، و بعد از او به حسین (ع) رسید.

[در اینجا من صبر نكرده به دنبال سخنان امام] عرض كردم: بعد از امام حسین (ع) آنها به علی بن الحسین (ع)، و از او به فرزندش[ امام باقر (ع]) رسید و از او هم به شما منتقل شده است؟

امام صادق (ع) فرمود: آری همینطور است.

[صفحه 5]

در كتاب غیبت شیخ طوسی، و مناقب ابن شهر آشوب، و بحارالانوار مجلسی، از قول فضیل[7] چنین آمده است: ابوجعفر، امام محمد باقر (ع) به من فرمود:

در همان هنگام كه حسین (ع) عازم حركت به سوی عراق بود، وصیت نامه ی پیغمبر (ص) و كتابها و دیگر اشیای آن حضرت را به امانت نزد «ام سلمه» گذاشت و به او فرمود: وقتی كه پسر بزرگترم به تو مراجعه كرد، آنچه را كه به تو امانت سپرده ام به او تسلیم كن.

پس از اینكه حسین (ع) به شهادت رسید، علی بن الحسین نزد ام سلمه رفت، و آن بانو هم تمامی اشیایی را كه حسین (ع) به امانت نزدش نهاده بود، به امام سجّاد (ع) تحویل داد.[8].

و نیز در كتاب كافی، و اعلام الوری، و مناقب ابن شهر آشوب، و بحارالانوار مجلسی، از ابوبكر حضرمی[9] روایت شده است - لفظ از كافی است - كه امام صادق (ع) فرمود:

حسین (ع) در آن هنگام كه به سوی عراق عزیمت می فرمود، كتابها و وصیت نامه را نزد «ام سلمه» به امانت نهاد.

[اینها همچنان نزد آن بانو بود] تا اینكه علیّ بن الحسین (ع) بازگشت و[ ام سلمه] همه ی آنها را به وی تحویل داد.[10].

و البته اینها به غیر از آن وصیّتی است كه امام در كربلا به همراه آنچه كه امامی از امام دیگر به میراث می برد به امانت به دخترش فاطمه سپرد و او بعدها به علی بن الحسین (ع)

[صفحه 6]

تحویل داد؛ زیرا در آن ایام، امام سجاد (ع) به سختی بیمار بود.



صفحه 4، 5، 6.





    1. سلیم بن قیس ابوصادق الهلالی العامری از جمله اصحاب امیرالمؤمنین (ع) بوده است كه سایر ائمه تا حضرت سجاد (ع) را نیز درك كرده است. (قاموس الرجال، ج4، ص445).
    2. كافی، ج1، ص298 -297؛ وافی، ج2، ص79.
    3. ابوحمزه یا ابوالحسن، حمران بن اعین شیبانی، مردی تابعی و مورد قبول و اطمینان بوده است و از امام باقر و امام صادق (ع) روایت كرده است. به قاموس الرجال (ج4، ص413) مراجعه نمایید.
    4. كافی، ج1، ص235؛ بصائر الدرجات، ص177 و 186 و 188 و وافی، ج2، ص132.
    5. ابوحفص، عمر بن ابان كلبی كوفی از جمله اصحاب امام جعفر صادق (ع) بوده است. (معجم رجال الحدیث، ج13، ص12).
    6. كافی، ج1، ص236؛ بصائر الدرجات، ص184 و 177؛ وافی، ج2، ص133.
    7. ابوالقاسم، فضیل بن یسار آزاد كرده" بنی نهد" از اصحاب امام باقر و امام صادق (ع) بوده است. (قاموس الرجال، ج7، ص343).
    8. كتاب الغیبه شیخ طوسی (تبریز- 1323 ه’) ص128، مناقب ابن شهر آشوب، ج4، ص172؛ بحارالانوار، ج26، ص18.
    9. ابوبكر حضرمی، عبدالله بن محمد نام دارد و از امام صادق (ع) احادیث بسیاری روایت كرده است. (قاموس الرجال، ج16، ص15).
    10. كافی، ج1، ص304؛ اعلام الوری، ص152؛ بحارالانوار، ج46، ص19؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج4، ص172.